Dag 26: van Roffey naar Chablis (18,2 km)

24 mei 2018 - Chablis, Frankrijk

Licht bewolkt, max. temp 28º

Vandaag 18,2 / Totaal 639,6 kilometer

Na een fijne nachtrust was het om acht uur weer tijd om uit mijn bed te komen. De goede zorgen van meneer en mevrouw Beaumont hadden me goed gedaan en na het ontbijt had ik hen hartelijk bedankt voor de hospitalité, het werd voor mij langzaam weer tijd om verder te trekken. Ook vandaag was het maar een korte etappe, waardoor ik iets voor tienen pas de deur van de B&B achter mij dicht deed. Het zonnetje scheen al stevig en de schapenwolkjes aan de lucht sierden het eentonige heuvel landschap van graan, heel veel graan weer vandaag. Vanmorgen tijdens het ontbijt zag ik dat het nog erg heiig was buiten, als gevolg van de hevige neerslag van gisteren. Dat was tijdens mijn wandeling al geheel weggetrokken. Maar de luchtvochtigheid was merkbaar hoog, waardoor de warmte extra hard binnenkwam. Mevrouw Beaumont had me al gewaarschuwd dat het de komende dagen drukkend warm zou worden, maar om tien uur al, dat had ik nog niet verwacht.

Al vrij snel kwam ik bij de kerk van Roffey waarna het even flink bergop ging. Het watertappunt op de hoek van de straat had ik nog niet nodig, maar het zweet gutste al wel direct van mijn koppie af. En dat al na één kilometer, maar goed dat ik vandaag geen al te lange dag hoefde te maken. De eerste kilometers liep ik over onverharde graspaden, maar verder was de gehele route over afgelegen geasfalteerde landbouwweggetjes. Ik kwam er behalve één traktor niets of niemand tegen en voelde me weer voor even Remi.

Snel kwam ik in cadans en merkte dat mijn benen alsmaar vooruit willen. Ik stapte daardoor extra flink door en voor ik er goed en wel erg in had was ik al weer een heel eind op scheut. Zo passeerde ik het gehucht Bernouil en de plaatsjes Vézannes en Collan. Ik zag dat de kerk van Bernouil een specifieke zeldzame vorm had. Het leek op dat van een klaviertje vier met in het hart ervan een achthoekig klokkenktorentje. Maar net zoals bijna alle godshuizen in Frankrijk was ook deze zeventiende eeuwse kerk gesloten, ter voorkoming van diefstallen. Wel jammer maar het zij zo. In Collan trof ik een soort van badhuis aan, wat me de gelegenheid gaf om me lekker op te frissen met het koude water. Van dit soort plekjes zou ik er wel meer op mijn tocht tegen willen komen. Collan is ook de geboorteplaats van de heilige Robert die in 1098 de abdij van Citeaux stichtte, de bakermat van de monniken van de orde der cisterciënzers.

In het Bois de la Craie, met nog zo’n vijf kilometer voor de boeg, nam ik een ruime rustpauze in de verkoeling van de schaduw. Terwijl ik zo mijn appeltje zat op te peuzelen zag ik tientallen kleurrijke putters, die in de elzenbosjes langs de bosrand er een vrolijke boel van maakten. Deze zangvogels, met hun rode gezichtjes en gele band in de vleugels, maakten er een mooi fluitconcert van wat nog tot ver te horen was. Was weer genieten voor mij.

Na deze pauze was het weer tijd om verder te gaan en binnen een uurtje liep ik via de wijngaarden Chablis al binnen, het dorpje aan de rivier “La Serein”. Het was nog maar half drie maar ik was al op mijn eindbestemming voor vandaag. Nadat ik bij de “Office de Tourisme” wat informatie had ingewonnen over het dorpje en bij de Mairie een stempel ben gaan halen, zocht ik eerst een fijn terrasje op. Stempels met dagtekening kun je eigenlijk overal krijgen, bij je overnachtingsadres, een winkel of café, het VVV, gemeentehuis, een klooster en kerk om er maar een paar te noemen. Je hebt ze in je pelgrimspaspoort nodig om aan te kunnen tonen waar en wanneer je ergens was. Dit is bij aankomst in Santiago de Compostela belangrijk. De mooiste stempels zijn vaak die van de kathedralen en basilieken, maar dat zal iedereen anders ervaren.

Op het terrasje raakte ik in gesprek met een Nederlandse echtpaar dat op de fiets van een nabijgelegen camping kwam. Even later sprak ik nog een Duits echtpaar wat ook de Camino aan het lopen is. We hadden al snel een klik en voor ik het goed en wel in de gaten had, zat ik al weer twee uurtjes te kletsen. Zo zie je maar weer, het ene moment ben je erg eenzaam en voel je je verlaten in de stilte van de o zo mooie natuur en het volgende moment ben je in een bruisend dorpje midden tussen de toeristen. In Chablis is de kapittelkerk van Sint Martinus gebouwd, de patroonheilige van de ruiters. De opvallende rode Romaanse poort aan de zuidkant is bedekt met hoefijzers afkomstig van reizigers, pelgrims en kruisvaarders uit vroeger tijden.

Ik dronk vanmiddag dan wel een lekker pilsje op het terras, Chablis is toch echt bekend van de wijn. De Romeinen hebben de wijnstok geïntroduceerd in Bourgondië en net zoals in veel andere plaatsen hebben monniken en kloosters een belangrijke rol gespeeld bij het maken van wijn. De wijngaarden van Chablis produceren de wereldberoemde witte wijn op basis van de chardonnay-druiven. Het dorp Chablis is nu erg welvarend en toeristisch, met wel een gezellige dorpskern en leuke terrasjes. De wijngaarden die het dorp omringen zijn prachtig en de wijn erg lekker.

Na mijn terrasbezoek ben ik naar de parochieherberg gegaan, waar ik rond vijf uur werd verwacht en een bed voor mij klaar stond. Na het vaste was-ritueel heb ik de inkopen voor de komende twee dagen gedaan, vervolgens mijn avondeten bereid en gegeten, waarna ik nog even terug het dorp ben ingegaan om op een terrasje onder het genot van een glaasje Chablis te genieten van het pittoreske centrum. In tegenstelling tot champagne vind ik deze witte wijn namelijk wel lekker. Onderweg kwam ik een Nederlandse pelgrim tegen, die ik eerder in Troyes ook even had gesproken en net wilde gaan uiteten. Om het nuttige met het aangename te combineren hebben we samen wat bijgekletst onder het genot van een glaasje Chablis, Bon Camino.

Tijdens deze dronk kreeg ik nog een berichtje binnen van twee Camino-vrienden, met de mededeling dat ze zojuist in Santiago zijn aangekomen. Tony en Louise ik zeg maar ..... felicitationes  ........ félicitations.

1. Ria janssen en willy maes:
    24 mei 2018
    Orné af en toe een goed glaasje chabli kan lekker smaken ,maar dat is daar wel goed koper dan water hé maar denkelijk geniet U echt wel van deze voet trip en gaat U nog spijt krijgen dat Santiago de compostela er is ,maar geen probleem doe de trip dan nog een keer in de terug naar huis route anders gaat het voor U echt wel te kort zijn maar echt blijf er van genieten en leuke mensen ontmoeten zo doet men een levens wijsheid op welke men nooit meer vergeet , doe zo verder groetjes en geniet
  2. Toos:
    24 mei 2018
    Prachtig. Je camino wandelen en mooie verhalen schrijjven waarvan we genieten
    Wij nemen hier ons glaasje Chablis en proosten op jou🍺🍷
    Groetjes Henri en Toos
  3. Robert Breen:
    25 mei 2018
    Alleen voor de chablis zou ik er naartoe wandelen🍾🥂
  4. Anjo:
    25 mei 2018
    Heerlijk de Chablis mooie keuze Orne.
    Veel plezier dan maar weer voor vandaag.
  5. Wendy:
    25 mei 2018
    Hmm lkkr hoor! Jezelf ook lkkr verwennen hoor!
  6. Ria janssen en willy maes:
    26 mei 2018
    orné proficiat met al wat U al hebt verwezenlijkt en er ook nog van geniet net zoals wij genieten van Uw dagelijkse belevenissen hoop dat U er net zo van geniet zoals wij geef niet op want dat is niets voor Jou en wij zouden het echt oprecht missen geniet er van als Uw familie bij U is en put daar de kracht uit om verder te gaan en Uw doel te bereiken op Jou wijze de rust welke over U komt dat hebben we hier niet daarom geniet er van en als U terug thuis bent wil ik graag heel de familie ontmoeten en vergeet niet Jullie zijn hier allen van harte welkom hoe of wat er ook is één ding weet ik zeker dat het leven niet eenvoudig is maar hou a u b vol voor U zelf laat U er niet onder krijgen , maar kom niet terug als een pater bij mij zijn Jullie steeds van harte welkom ook al kennen Jullie mij nog niet maar geloof me mijn weg heeft nooit over rozen gegaan enkel de dorens heb ijk leren kennen tot de dag dat ik Uw onkel Willy heb leren kennen dit is mijn geluk geweest en waarschijlnlijk ook voor Hem maar dat is iets wat we kunnen bespreken als U terug thuis bent ik wens iedereen het beste toe en hoop echt om Jullie allemaal eens te ontmoeten dring me nergens op en laat ieder zijn leven lijden , maar als men 71 jaar is heeft men niet veel tijd meer <<<<<; Zodus als Jullie er voor openstaan om mij te ontmoeten vind ik dat echt prima ,maar wens echt dat U la compostela haalt en wens dat er niet veel opstakels op Uw wag komen veel lieve groetjes van ria en ome wil