Dag 28: van La-Jarrie naar Vézelay ( 12,7 km)

26 mei 2018 - Vézelay, Frankrijk

Halfbewolkt, max. temp 28º

Vandaag 12,7 / Totaal 690,3 kilometer

In coma, dat is om de afgelopen avond en nacht in één woord te beschrijven.  Het is trouwens ook een van de weinige keren dat ik de hele nacht aan één stuk heb doorgeslapen. Zoals ik gisteren al meldde was ik tijdens het schrijven van dit blog, na het avondeten, in slaap gevallen en toen ik s’avonds even wakker werd ben ik meteen naar bed gegaan voor mijn welverdiende nachtrust. De tocht van gisteren was een erg zware voor mij geweest en gevoelsmatig had ik er veel meer last van gehad dan die van enkele dagen geleden, toen ik nog ruim 47 kilometer had afgelegd. Het drukkende weer gecombineerd met de vele hoogtemeters hadden nu hun tol geëist, maar wonderwel voelde ik me na de lange nachtrust weer als herboren.

Bij het krieken van de dag werd ik gewekt door de geluiden die je in een bosrijke omgeving kunt verwachten. Veel fluitende vogels en het monotone geluid van een koekoek. Een af en toe blaffende hond in de verte deed er een beetje onrecht aan, maar het was heerlijk om op deze wijze wakker te worden. Genietend van deze geluiden heb ik, al liggende in mijn bed, eerst mijn blog afgemaakt, om vervolgens om acht uur aan te schuiven bij het ontbijt.

De Engelse schoolkinderen waren ook weer paraat en kwamen me enthousiast vertellen dat ze gisteravond de spelregels van het Pétanque hadden geleerd. Het kleine balletje schijnt hier de “cochonnet” te heten en ze hadden daar een grappig liedje op verzonnen. Ze nodigde me uit om deze morgen nog een spelletje Pétanque met hun te spelen, maar ik bedankte voor de eer. Mijn zinnen had ik vandaag heel ergens anders op gezet en even voor negen vertrok ik richting Vézelay.

Al na een vierhonderd meter liep ik in het verkoelende bos van Rochignard en bij een jachthut, alwaar de bewegwijzering naar Vézelay nog tien kilometer aangaf bracht het pad me naar “les Herodats”. Dit uit vier boerderijen bestaande gehucht maakte vandaag wel een beetje indruk op mij, zowel als pelgrim maar ook als amateurfotograaf. Omgeven door de weilanden die vol met bloeiende veldbloemen stonden wemelde het er van de vlinders. Echt zo veel dat ik soms moest uitkijken waar ik mijn voeten zette om niet een lieflijk staartblauwtje dood te trappen. Passerende bij een van de boerderijtjes werd ik door een boer nog nageroepen met een “Bon Courage” waarna ik een volgende indrukwekkende belevenis meemaakte. Voor me lag een verraderlijk karspoor met veel losliggende stenen wat erg stijl naar beneden liep en in de verte zag ik iets waarvan ik direct kippenvel kreeg. Hoog op een heuvel, op een afstand van zo’n acht kilometer, torende de “Sinte Magdalena” basiliek van Vézelay boven de stad uit.

Aangezogen als door een magneet liep ik mijn einddoel tegemoet, waarbij de eerste zes kilometer door het bos van Parot en via de plaatsjes Vaudonjon en Asquins bergafwaarts voerden.

Asquins, waar een vooruitgeschoven rots de Cure domineert, was vroeger het verzamelpunt voor de eerste kruistochten en het vertrekpunt voor pelgrims die naar Santiago de Compostela gingen. De kerk, vernoemd naar Sint Jacobus de Meerdere, stamt uit de 12e en 13e eeuw en staat ingeschreven in het patrimonium van UNESCO als historisch vertrekpunt van de Via Lemovicensis. Met de slotkilometers bergop nog voor de boeg heb ik hier even rust genomen om wat krachten op te doen.

Na mijn rust toog ik verder voor de laatste paar kilometer van de Via Campaniensis, een volgende mijlpaal op mijn tocht. Inmiddels was het wat bewolkt geworden en er woei een fris briesje, ideaal om de klim naar de “Sinte Magdalena” basiliek te beginnen. Ik weet niet waar het vandaan kwam, maar hoe dichter ik bij de stad kwam, hoe meer het iets met me deed. De rillingen gingen over mijn rug. Op een gegeven moment passeerde ik een groot houten kruis, wat de plaats markeerde waar Bernard van Clairvaux de tweede kruistocht heeft gepredikt. Vanaf daar begon het echte klimwerk en zo beklom ik de stijle heuvel om aan de voet van de basiliek aan te komen.

Nadat de felbegeerde stempel in mijn pelgrimspaspoort werd geslagen, wat de afsluiting van mijn tweede deel (de Via Campaniensis) van mijn pelgrimstocht symboliseerde, heb ik eerst mijn overnachtingsplaats opgezocht. Aldaar was ik in afwachting van de komst van mijn dierbaren die een weekendje op bezoek kwamen. Het weekend in Vézelay zal ik samen met hen benutten om gezellig bij te praten en Vézelay te verkennen. Mijn blog zal dan ook morgen stil blijven, waarna ik maandag de draad weer op zal pakken. Fijn weekend allemaal.

1. Pauline:
    26 mei 2018
    Geniet van het samen zijn met jouw familie, even tijd om bij te tanken en te genieten van Vézelay.
  2. Henrie Schel:
    Fijn weekend Orry en geniet van je gezin 😊
  3. Paula Keessen:
    26 mei 2018
    Ik had ook bezoek in Vezelay, heerlijk!! Geniet ervan!
  4. Toos:
    26 mei 2018
    Nu het weekend lekker genieten met je geliefde familie. Heb je dubbel en dwars verdiend
  5. Frans:
    26 mei 2018
    Bijna een maand onderweg, knap hoor. Ga zo door, respect.
  6. Ton Lauwers:
    26 mei 2018
    Hoi allemaal. Geniet van het leuke weekend samen. Orné nog een bon voyage. Groeten van Ton en Elly
  7. Jos Verluyten:
    26 mei 2018
    Orne, nu je de GR volgt, komt het voor mij ook heel dichtbij omdat ik die GR ook gevolgd heb tot Vezelay; vooral jouw aha-erlebnis bij het eerste zicht op de contouren van de basiliek van Vezelay die eigenlijk nog ver weg is, is voor mij heel herkenbaar. Geniet van Vezelay, de basiliek en je geliefden om je heen en kijk met heel veel voldoening en dankbaarheid terug op de vele voorbije dagen.
  8. Truus van dooren:
    26 mei 2018
    orne fijn dat heidi neeltje en teun er zijn geniet er samen van dan kun je maandag weer met goeie moed aan de wandel groetjes moeder
  9. Karin:
    26 mei 2018
    Fijn weekend met elkaar xx
  10. Peter van den Hout:
    26 mei 2018
    Veel plezier met je familie ! En veel energie weer voor het vervolg van je reis!
  11. Markie mark:
    Fijn weekend samen!!
  12. Wendy:
    26 mei 2018
    Geniet lkkr van elkaar... je hebt het verdiend!
  13. Elza:
    26 mei 2018
    Fijn weekend Orne. Ik hoop morgen aan te komen...zie erg uit naar die heuvel waarop Vezelay ligt. In Vezelay wachten 2 pelgrimsvrienden mij op, die ik ken van vorig jaar, voor een gezellige avond in de stad. Zij lopen een paar dagen vóór mij en blijven het weekend in Vezelay.
  14. Lian:
    26 mei 2018
    Veel plezier met z`n alle. Geniet ervan.
  15. Jo:
    26 mei 2018
    Veel plezier samen geniet van deze dagen
  16. Gert vriens:
    Wat een verwennerij voor ons, 2 verhaaltjes op 1 dag!😉
    Goed bezig Orné!
    Grts
    Gert
  17. Ria janssen en willy maes:
    27 mei 2018
    Orné geniet van de uren welke Jullie samen zijn en hier in arendonk is het ook warm maar we genieten telkens weer van Uw belevenissen en we doen de groetjes aan Jullie allen en tevens hopen wij dat U in alle veiligheid in Santiago komt maar we kijken ook elke dag naar Uw verhalen uit en hopen dat het niet te warm en te drukkend weer word voor U maar geniet van het samen zijn groetjes
  18. Anjo:
    Veel plezier .
  19. Monique Duitsers:
    27 mei 2018
    Fijn weekend Orné, geniet samen met je familie. Wat een mooie verhalen schrijf je om iedere dag te volgen!
  20. Ricardo Rombouts:
    27 mei 2018
    Mooi om iedere dag weer over jouw belevenissen te mogen lezen. Indrukwekkend wat je allemaal meemaakt tijdens je reis en hoe je het vervolgens uitwerkt in deze blog. Geniet van jullie vrije weekend!
  21. Elma:
    27 mei 2018
    Herkenbaar dat kippenvelmoment als je de kathedraal ziet liggen. Ga je morgenochtend of bij vertrek naar de ochtendmis, dat was nog zo'n kippenvelmoment.
    De boer en z'n vrouw in Herodats zijn zulke lieverds. Ik vroeg of we even pauze mochten houden op hun terras en hop daar was koffie en koekjes, koud water en frisdrank. Z'n vrouw is meegelopen tot 't keienpad om op het mooie uitzicht op de kathedraal te wijzen. En jij bent nu boven, of weer beneden ;-), aan de heuvel en geniet heerlijk van deze mijlpaal en je familie. Vergeet niet je boekje vd Campaniensis mee naar huis te geven!
  22. John:
    27 mei 2018
    Veel plezier dit weekend en geniet met je familie. Vooral doorgaan met elke dag een stukje schrijven. Ik begin elke dag tijdens het ontbijt met jouw avonturen 👍 Merci
  23. Henk en Tonny:
    27 mei 2018
    Geniet van het fijn samen zijn met de fam. We kijken weer uit naar je volgend schrijven. Veel succes.
  24. Kees Hermans:
    27 mei 2018
    Welverdiende rust Orne en dat met je eigen gezin. Is je gegund vind het klasse wat je doet.
  25. Carin luijten:
    27 mei 2018
    hoi orne wij hebben vrijdag nog gezwaaid maar je zal wel net dat puntje geweest zijn in die felle zon haha. Veel plezier met je vrouwtje en je kids geniet er van samen. succes met je camino.
  26. Tante Sjan:
    28 mei 2018
    Genieten he heerlijk met je eigen gezin daar kan niks tegenop.
  27. Bart O:
    28 mei 2018
    Hey Orne, wat zie ik nu??? Een fris geschoren gezicht. Ik dacht dat je tijdens je wandeling je baard zou laten groeien ;-)
    Super leuk om je verhalen te lezen. Je hebt schrijf talent.
    Geniet van je gezin, het weekend en je verdere reis.
  28. Truus van dooren:
    28 mei 2018
    orne wat is het fijn om al die berichtjes te lezen die
    jij krijgt daar geniet ik van maar die verhalen jou zijn super
    wat fijn dat heidi en de kids er geweest zijn allemaal weer kunnen genieten en nu weer goei wandelgenot groetjes moeder