Dag 55: van Sainte-Foy-la-Grande naar Saint-Ferme (30,7 km)

25 juni 2018 - Saint-Ferme, Frankrijk

Zonnig, max. temp 30º

Vandaag 30,7/ Totaal 1375,5 kilometer

Met een onrustige nacht achter de rug, werd ik om half zes wakker. Het verblijf waar ik sliep was niet ingericht om er vrolijk van te worden. Al was het erg goed beveiligd met traliewerk, zodanig zelfs dat het wel leek op een gevangenis. En toen ik koffie wilde gaan zetten, zag ik in de keuken enkele kakkerlakken rondlopen. Daarmee had ik het wel gehad en ben maar meteen op pad gegaan. Weer eens lekker vroeg weg is met de hitte van de laatste dagen ook niet verkeerd.

Het was nog voor zevenen toen ik de deur van de pelgrimsherberg achter me dicht sloeg. Afgelopen nacht ben ik regelmatig wakker geworden en toen ik zo even op mijn telefoon keek zag ik dat ik een berichtje had ontvangen van een pelgrim, die inmiddels al weer naar huis is. Altijd leuk weer iets van anderen te horen, zeker juist nu kan ik dat goed gebruiken. Ik dacht meteen weer terug aan die mooie tijden met andere pelgrims die ik onderweg ontmoet had. Hopelijk kom ik snel weer pelgrims tegen waar ik het goed mee kan vinden, dan is de eenzaamheid weer voorbij.

Terwijl ik over de brug over de Dordogne liep zag ik op de brug een bordje van de Voie de Vézelay hangen waarop stond vermeld: “Compostelle 1100 km”. Toen ik dit las liep ik ook de bij mijn zo geliefde Dordogne uit en het departement Gironde in. Een departement waar ik nog niet zo veel van weet, maar er wel erg nieuwsgierig naar ben.

In de Gironde wordt de route naar Compostela op een iets andere manier aangeduid. Zo zag ik bordjes met daarop naast een pijl in de goede richting ook spirituele spreuken die betrekking hebben op de Camino.

Tijdens mijn eerste kilometers kwamen ook langzaam de opbeurende reacties binnen van vele volgers van mijn blog. Deze berichten gaven me een hart onder de riem en extra steuntje wat ik juist nu nodig heb. Allemaal dank daarvoor, het doet me echt goed, hopelijk ben ik hierdoor weer snel in de juiste stemming.

Op de eerste twee kilometers na, ging de route voornamelijk over kleine asfaltwegen, met nagenoeg geen verkeer. Ik liep tussen de boomgaarden van appel- en perenboeren, maar vooral liep ik tussen heel veel wijngaarden, waar veel bedrijvigheid was. Onderweg passeerde ik een Japanse pelgrim, die erg moeilijk te verstaan bleek, waardoor ik maar weer alleen verder liep. Het nadeel van tussen de wijngaarden lopen is dat je bijna geen schaduw hebt, ik liep dan ook bijna de hele morgen in de volle zon. Het werd langzaam warmer en ik was echt blij dat ik erg vroeg vertrokken was. Om half tien, na vijftien kilometer lopen, nam ik mijn eerste rustpauze bij Caplong. Ik was al over de helft van de etappe van vandaag, terwijl ik de voorgaande dagen nog maar nauwelijks een half uurtje op pad was, rond deze tijd. Er was niks te krijgen in dit dorpje, zodat ik na twintig minuten maar weer op stapte.

De ruime middagpauze, van ongeveer twee uur, nam ik in Pellegrue. Ik had nog een goede zes kilometer voor de boeg, dus ik bleef tot twee uur in dit dorpje om bij de Mairie een stempel te kunnen krijgen, ik kon toch pas na vier uur op mijn adres terecht. In de schaduwrijke “Halle” voor de Mairie heb ik mijn lunch genoten die ik in de plaatselijke supermarkt gekocht had. Het was de enige horeca gelegenheid die in dit dorpje op maandagochtend open was. Terwijl ik daar zo zat kwam er een Franse pelgrim, Michel, bij me zitten. En even later ook de Japanse Kimiko, die ik eerder voorbijgelopen was. Samen zaten we onze lunch op te eten en vernamen we van elkaar dat we vandaag dezelfde eindbestemming hebben, de refuge in Saint-Ferme. Ik was meteen een beetje opgelucht en blij te weten dat ik vanavond zeker niet alleen zal zijn. Even later kwamen ook nog de Belgische Karin en haar man Michel, twee pelgrims uit Oud-Turnhout, ons gezelschap houden. Ze lopen samen vier weken per jaar en hopen zo Santiago te halen, maar omdat Michel ziek is, is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Nu lopen ze stukjes van ongeveer vijftien kilometer. We hadden leuke verhalen en de tijd vloog voorbij. Net voor twee uur kwam een klas schoolkinderen uit het dorp in de Halle oefenen voor een toneelstuk. Nog even snel een foto gemaakt en ik merkte dat mijn gemoedstoestand weer een stuk vrolijker werd.

Nadat ik om twee uur een stempel had gekregen ben ik aan de laatste zes kilometer begonnen. Door alsmaar wijngaarden kwam ik in de laatste kilometers nog in een stukje bos te lopen. Je voelde meteen dat het minder heet werd.

Zo kwam ik bij de refuge in Saint-Ferme aan. Na een hartelijk welkom van Annette en haar man Jean-Jacques, kreeg ik een pilsje waarna ik me kon installeren. Kimiko en Michel waren er al en nadat we onze wasjes hadden gedaan, ben ik even gaan rusten. Annette had voor mij voor morgen een slaapplaats geregeld in Pondaurat, dus ik weet dat ik morgen weer een dertigplusser voor de kiezen krijg.

Na een heerlijk vier gangen diner, wat Annette had gemaakt, kregen we nog een rondleiding in de voormalige benedictijner abdijkerk van Saint-Ferme. Het was best interessant, maar ik was moe en erg blij toen de rondleiding om half tien voorbij was. Na nog even met elkaar gesproken te hebben ben ik gaan slapen, morgen weer vroeg op pad, dat bevalt me goed met die warmte.

1. Cora:
    25 juni 2018
    Orne, ik wens je moed en kracht om van de reis te kunnen genieten.
    Zo'n reis maak je maar één keer.
    Bon Camino!
  2. Toos:
    25 juni 2018
    Fijn dat de gemoedstoestand weer beter is.
    "Always look on the bright side of life...........padoem,padoem,padoem...........:
    Het gaat prima man😉
  3. Johan Temmerman:
    25 juni 2018
    Hey Orné, even een reactie vanuit camping "De Hooiberg" in Bladel. We zijn hier vorige week woensdag aangekomen en rijden morgen terug naar huis. Ondertussen volg ik iedere dag je mooi geschreven verhalen over je camino. Het gaat voorlopig zeer goed en hopelijk komt alles goed met je gemoedstoestand. Je bent ondertussen toch al bijna 2 maand onderweg maar je zult er wel geraken. Op jouw manier...nu toch een paar 30-ers na elkaar. Niet forceren hé! Zeker als het te warm is. Doseren Orné. Het ga je goed man. Tot binnenkort. Johan.
  4. Riek van Hout:
    25 juni 2018
    Hoi Orné, wat lopen er toch veel mensen in gedachte met je mee. Af en toe een “dipje” dat mag hè , en dan is het weer ;”hoofd omhoog en borst vooruit !” Zoals je moeder , mijn buurvrouw ,zou zeggen :” houd goede moed , dan komt alles weer goed !” Ik blijf je volgen . Groetjes Riek
  5. Pauline:
    26 juni 2018
    Festina. Dat is de bedoeling, dat lukt niet iedere dag. Nu is er eenzaamheid en over een dag of wat is er (te veel?) drukte om je heen. :) Mine is the sunshine, denk ik wel eens en diezelfde zonneschijn om je heen strooien. Je doet het geweldig, vandaag een lange loop-dag in de warmte. Knufffffel
  6. Anjo:
    26 juni 2018
    Met een lach en een traan kom je de mindere dagen hopelijk door.
    Genieten van de omgeving kan ook helpen . Vogels , bloemen enz.
    Maar goed je doet dan toch maar respect.
    Fijne dag vandaag.
  7. Paula Keessen:
    26 juni 2018
    Saint Ferme vond in geweldig! Slaap je in Pondaurat bij Nicole en Michel? Dat wordt echt genieten!!!
  8. Tante Sjan:
    Orne
    Je bent graag onder de mensen,en wil je aan t schema houden,
    Maar soms is het wel goed om even alleen te zijn,dan kom je tot jezelf en vergeet je je schema even,houd goede moed wij denken met je mee,gr uit Reusel
  9. Maria Franssen:
    26 juni 2018
    Ja, soms is de tocht taai maar er komt toch altijd weer verandering. Je weet alleen nooit hoe lang dat duurt. Ik vind het heel knap dat je zo uitgebreid verslag doet na lange dagtochten. Ik wandel een beetje met je mee, al loopt de route hier en daar anders.
    Ik wens je veel met het wandelen en alles wat zich onderweg aan dient.
  10. Marian:
    26 juni 2018
    Nou Orne ,ze zeggen:niet het eindpunt maar de reis er naartoe???zit natuurlijk vol pieken en dalen,hopelijk zit je nu weer in de piek.
    Vol verwachting kijk ik iedere dag uit naar je belevenissen,nieuwe ontmoetingen,ervaringen.
    Bon camino Orne,zet m op.🤓