Dag 91: van Arzúa naar O Pedrouzo (21,6 km)

3 augustus 2018 - O Pedrouzo, Spanje

Zonnig, max. temp 41º

Vandaag 21,6 / Totaal 2457,3 kilometer

Na eindelijk weer eens een keertje een fijne nachtrust, verliet ik even voor zes uur de pelgrimsherberg te Arzúa. Buiten was het nog donker maar het was nog erg warm. Met een buitentemperatuur van 23 graden en een hoge luchtvochtigheid zweette ik al zeer snel. Gelukkig had ik voldoende water bij me om het vochtverlies direct aan te vullen. Nadat ik Arzúa was uitgelopen was het weer het zelfde liedje als gisteren, veel stijgen en dalen door prachtige bossen, gekruid met kleine buurtschappen die nauwelijks van elkaar te onderscheiden waren. Mooie namen zoals Pregontuño, Calzada, Calle en Boavista, ik kwam er allemaal doorheen gelopen. Ook veel eucalyptus-bossen vandaag waar het erg vochtig was, zodat de extreme hitte voorlopig even weg bleef. Tijdens het opkomen van de zon overzag ik de omgeving en tussen de heuvels zag ik de prachtige mistbanken in de dalen hangen, het zag er sprookjesachtig uit.

Pas na twee uur wandelen nam ik mijn rustpauze in Salceda, het was nog geen acht uur en ik had al meer dan de helft van de afstand voor vandaag afgelegd. Wel fijn, wetende dat het vandaag enorm heet zou worden, ik wilde nog voor de middag een herberg gevonden hebben om aldaar in de koelte het heetst van de dag te ontwijken. Inmiddels was Woitek ook weer aan komen lopen en samen vervolgden we over allerlei soorten terrein de Camino op weg naar de eindstreep, al is deze morgen pas bereikt.

Na mijn ontbijt liepen we het plaatsje Salceda in, waar de nabijheid van de autoweg zorgde voor iets meer levendigheid en lawaai dan ik in de andere plaatsjes had gemerkt. Ook merkte ik dat het inmiddels wel heel erg druk aan het woorden was op de Camino. De pelgrims volgden als het ware in file vorming de gele pijlen, het leek nog net geen vierdaagse van Nijmegen, maar toch, het was er heel erg druk, vergeleken met de afgelopen weken. Dat zal morgen nog wat worden in Santiago, al die pelgrims die vanuit alle windstreken aldaar naar de kathedraal trekken.

In Salceda passeerden we een gedenksteen voor Guillermo Watt, een pelgrim die in 1993 om het leven kwam op slechts één dagreis van Santiago verwijderd, dat is wel erg wrang, maar ook dat is het leven. Via de buurtschappen Brea en A Rabiña kwamen we op de top van de Alto de Santa Irene, waarna de afdaling naar het dorpje met dezelfde naam aanbrak. Hier stond vroeger het gemeentehuis van O Pino, maar dit oude gebouw is nu een pelgrimsherberg geworden. Er staan steeds meer pelgrimsherbergen op de route om de filevorming van pelgrims die in het hoogseizoen (wat het nu eigenlijk wel is) voor Pedrouzo ontstaat te verminderen.

Hele families lopen hier de camino, jonge gezinnen, grootouders met hun kleinkinderen, vriendengroepen en zelfs hele buurtverenigingen. Het is vanaf Sarria een grote optocht, waar maar moeilijk aan te wennen is.

Onderweg werden we ingehaald door Antonio, een Italiaan uit Napels waar ik wel vaker mee samengelopen had. Hij wilde vandaag direct doorlopen naar Santiago, omdat morgen zijn retourvlucht staat gepland. We hebben samen nog een fijn gesprek gevoerd en ik besef dat ik van steeds meer camino-vrienden afscheid moet gaan nemen. Nog even en alles is voorbij en alleen de fijne herinneringen blijven voor eeuwig in mijn gedachten. Gelukkig heb ik nog enkele leuke reünies in het vooruitzicht, daar kan ik nog even op teren. Na onderweg nog enkele keren gestopt te hebben voor een verfrissing liepen we via het dorpje Rúa naar Pedrouzo. Daar kwamen we al om kwart over elf aan, erg vroeg, maar met het warme weer geen overbodige luxe. We namen afscheid van Antonio en gingen op zoek naar een slaapplekje.

Pedrouzo is de op één na laatste halte voor Santiago, daarna rest nog slechts de Monte del Gozo (de berg van de vreugde). Het schijnt dat deze laatste voortaan één groot vakantiekamp is geworden, zodat veel pelgrims deze proberen te omzeilen. Alleen de toeristen (dus geen pelgrims) maken nog gebruik van deze herberg, die 400 pelgrims onderdak kan bieden. Het is voor de echte pelgrim erg moeilijk de geest van de eenzaamheid en spirituele euforie waar hij de afgelopen tig kilometers zo hard aan gewerkt heeft te bewaren in dat monster van beton.

Daar zal ik dan ook niet gaan verblijven. In Pedrouzo, ook wel de wachtkamer van Santiago genoemd, wemelde het van de pelgrims. Onvoorstelbaar dat er zoveel pelgrims onderweg zijn naar Santiago. Dat was goed te merken want nadat we bij drie herbergen hadden aangeklopt voor een slaapplekje hadden we één bed gevonden. En omdat we met tweeën waren hebben we maar getosst voor wie het bed zou zijn. Deze keer had ik geluk en Woitek ging elders een slaapplek zoeken. Ik deelde mijn kamer met een wandelgezelschap uit Guatemala, die al drie dagen onderweg zijn en morgen ook in Santiago aan willen komen.

Nadat ik me had geïnstalleerd en even een dutje had gedaan had ik met Woitek afgesproken ergens in het stadje wat te gaan eten. Daar kwamen we in gesprek met een Nederlandse moeder die met haar dochter de Camino Primitivo aan het lopen was. En toen ik na de lunch weer even op mijn kamer kwam kwam ik daar in gesprek met de Amerikaanse Heather, uit New York.  Ze had het over de pelgrimsmis in Pedrouzo en dat deze een erg speciale was in de traditie van de Camino. Ik besloot dan ook om samen met haar naar deze mis te gaan en deze bij te wonen. Daar hebben we weer een pelgrimszegen gekregen, waarna we nog een lekker laatste avondmaal hebben genuttigd. Maar zoals zovaak tijdens mijn pelgrimage duurde ook deze avond niet zo lang en lag ik al weer op tijd op bed om morgen vroeg op pad te kunnen gaan. Mijn doel is de pelgrimsmis van twaalf uur, die in de kathedraal van Santiago zal worden gehouden. Daarna komt het ophalen van mijn Compostela en een gesprekje in de huiskamer van het Nederlandse Compostela-genootschap pas aan de beurt. En daarna, ja dan ga ik me verdiepen in de tocht naar Finisterre & Muxia waar ik nog enkele erg persoonlijke zaken wil afhandelen. En, ook niet onbelangrijk, mijn terugreis naar Nederland, die moet ook nog geregeld gaan worden.

1. Ome Jan en tante trees:
    3 augustus 2018
    Geweldig Orne wat je gepresteerd hebt morgen de laatste dag naar Santiago compostella. Wie had dit kunnen dromen dat jij dit zou gaan halen maar ja eigenlijk wisten wij het wel als jij ergens aan begint wordt het ook afgewerkt. Wij zullen de verhalen zekers gaan missen.
    Ome Jan en tante trees
  2. Anjo:
    3 augustus 2018
    Orne heerlijk vooruitzicht morgen in Santiago. Heel veel plezier morgen en geniet van jouw laatste wandeldag.
    Begrijp dat je er nog een paar dagen aan vast knoopt. Maar ook daarvoor geldt veel plezier.
  3. Diana Engels:
    Orné,
    Je bent er bijna. Wat een super prestatie heb jij geleverd, chapeau.
    Ergens in het begin van je blog schreef je dat je in augustus weer thuis zou zijn. Ik dacht toen: och dat duurt nog lang. Maar jeetje, wat is de tijd omgevlogen. Ik heb met heel veel plezier je blogs gelezen en wil je bedanken voor het feit dat je jouw reis met ons allen hebt gedeeld. Het was zo uitgebreid en informatief dat ik vaak het gevoel had dat ik erbij was en mee liep door bossen, landschappen etc. Voor de laatste etappe naar Santiago de Compostela en aansluitend Finisterre wil ik je heel veel succes en plezier toe wensen. Ik hoop dat deze tocht je dat gebracht heeft waar je al die jaren naar hebt uitgekeken.
    Aansluitend een goede thuisreis gewenst. Heidi en je familie zullen vermoedelijk enorm uitkijken om je weer in hun armen te sluiten.
  4. Rob Cappon:
    Orné,
    Ik heb dagelijks je verhalen gelezen. Wat een avontuur. Ik doe het je niet na....;)
    Geniet morgen van de laatste etappe ( en van het extra stukje.)
    Gr.
    Rob
  5. Toos:
    3 augustus 2018
    Wat een prestatie als je morgen je eindbestemming zal bereiken. We hebben met je "meegelopen" door je prachtige verhalen die we iedere dag met veel plezier en bewondering hebben gelezen. Deze reis zal je nooit meer vergeten en een speciale plek in je leven worden. Enorme bewondering voor hoe je het hebt gedaan. Geniet morgen wanneer je het einddoel hebt bereikt en daarna nog een paar mooie dagen en dan weer naar huis waar je ook naar zal uitkijken en het thuisfront ook zeker😊😊
    Bedankt dat we dit allemaal met je hebben mogen delen😊
  6. Carin luijten:
    3 augustus 2018
    Hola orne ja aan alle mooie dingen komt een einde. Hoop dat je morgen je camino zonder ergernissen van andere pelgrims kan volbrengen. Ook de belangrijke dingen die je wil achterlaten zijn mooie herrinneringen voor later een knappe prestatie en sterkte morgen neef geniet er nog van groetjes uit het zonnige zuiden. Trots op jou neef xxx
  7. Simone:
    3 augustus 2018
    Succes met de laatste etappe naar Santiago! Schrik niet van de rij voor het ophalen van je Compostelaat. Dat kan wel even duren.
    Finisterre is een mooi einde, de moeite waard om die trip eraan te plakken. Geniet! En knap gedaan!
  8. Cora:
    3 augustus 2018
    Orne, morgen bereik je je eindpunt. Super en bedankt dat we mee mochten reizen via je blog.
    Cora
  9. Robert Breen:
    3 augustus 2018
    One to go....... wat een prestatie man🚶‍♂️👍
  10. Markie mark:
    3 augustus 2018
    Maak er n mooie dag van morgen Orry. Geniet (waarschijnlijk met n lach en n traan). Super goed gedaan zeg!
  11. Kim:
    3 augustus 2018
    Aan de vooravond van de (bijna) afsluiting van je reis. Ik hoop dat het je gebracht heeft waar je naar op zoek was. Heb enorm met je meegeleefd en zal het verhaaltje voor het slapengaan missen 😉
  12. Monique Duitsers:
    3 augustus 2018
    Wat een prestatie Orné, geniet in Santiago de Compostella morgen. Ik heb je verhalen iedere dag met veel plezier gelezen en zal de dagelijkse mail gaan missen.
  13. Valentijn van Gent:
    3 augustus 2018
    Heel veel plezier met het laaste “stukje”!
    Bedankt dat we de afgelopen tijd van je mooie verhalen hebben mogen genieten van je reis.
  14. Riné:
    3 augustus 2018
    Morgen de laatste dag tot Santiago... En dan nog het extraatje. Nog een "paar" stapjes te gaan Orry! Ik denk aan je.
  15. Jan van Hees:
    3 augustus 2018
    Deze keer maar eens niet gewacht tot de ochtend om uw camino-verhaal te lezen. Gelukkig krijgt uw " laatste avondmaal " een ander vervolg dan degene voor wie dat ca. 20 eeuwen geleden letterlijk van toepassing was. Ondanks de Via Gladiola-achtige drukte wens ik u voor morgen als steeds : buen camino.
  16. Philomeen Huybregts:
    3 augustus 2018
    Wauw! Wat knap dat je dit gedaan hebt, maar ook hóé je het gedaan hebt. Volgens mij ben je trouw aan jezelf gebleven en dat lijkt me het allerbeste wat je kan doen.
    Fijn dat we mee mochten genieten van je mooie, maar soms ook moeilijke momenten. Je bent heel open geweest en op deze manier heb ik je een beetje (beter) leren kennen, neef! Heel bijzonder! Dankjewel daarvoor.
    Geniet ze morgen, maar ook zeker nog daarna.
    En alvast: wel thuis in Reusel. Lieve groetjes van Philomeen.
  17. Koos:
    3 augustus 2018
    Pfoee, en dan is het bijna zover... de laatste etappe, onwerkelijk denk ik?
    En dan nog een laatste klusje... je persoonlijke ‘ touch’, heftig lijkt me, maar ook enorm waardevol. Ik weet niet óf en wat je erover gaat vertellen, maar pak je moment!! Mede hier heb je deze weg afgelegd, toch? Keep calm en doe je ding...
  18. Maria Franssen:
    3 augustus 2018
    Spannend morgen, de laatste etappe. Ik ben benieuwd hoe je dat zult ervaren. Buen Camino en een goede aankomst.
  19. Freek:
    4 augustus 2018
    Geniet van de laatste kilometers en de aankomst morgen in Santiago de Compostela. Knappe prestatie ! "It always seems impossible until it's done" [Nelson Mandela]
  20. Wilma Dekkers:
    4 augustus 2018
    Orné, dank je dat we deze pelgrimstocht met je mee mochten lopen ! Ik zal je verhalen gaan missen maar ik kijk ook weer uit om straks ( op het werk ) je fotoboek te mogen bekijken! Ik heb erg genoten van je verhalen ! Succes voor het laatste stukje en wel thuis !
  21. Henny Vosters:
    4 augustus 2018
    Kippenvel. Geweldig orne. Bedankt voor de mooie verhalen van je. En nu GENIETEN👏👏👏👏
  22. Moeder:
    4 augustus 2018
    Orne, de laatste loodjes.
    probeer het nog vol te houden.
    jou te kennen zal het wel lukken.
    je bent een doorzetter.
    maar in Reusel doen ze het ook goed.
    heidi heeft de tuin mooi in orde en mooie bloemen op de vijver.
    dus jullie doen het allebei goed
    groetjes
    moeder
  23. Tante Sjan:
    Orne
    Laat in Santiago het wierookvat maar eens zwieren,
    Dan gaat dat laatste stuk ook nog wel.
    veel sterkte ook aan het thuisfront die zijn ook goed bezig !
    tot ziens.
  24. Jos M:
    4 augustus 2018
    Hoop voor jou een kippenvelmoment bij uw laatste wandeling naar en in de kathedraal. Dat je er nog een aantal kilometers wilt aan breien geeft aan dat alles goed zit. Je dag verhalen ga ik zeker missen. Nog een goede 'uitloopperiode' en tot later... PRACHTIG GEDAAN!!!
  25. Peter van den Hout:
    4 augustus 2018
    Orne. Jammer voor jou dat je reis er bijna op zit. Ik hoop dat je de inzichten gevonden hebt waar je naar op zoek was. Geniet nog van de laatste momenten van je reis. En daarna van de hereniging met je gezin. En van de vakantie die je nog tegemoet gaat. (Ga je nog veel wandelen op vakantie ? ) Ik kijk er naar uit om je verhalen daarna in levende lijve van je te horen in Eindhoven. Het lijkt pas gisteren dat we je in België hebben “gekidnapt” . Tot binnenkort. Groeten Peter
  26. Cees & Riet:
    Cees &Riet:
    4 aug.
    Orne, wij hebben ontzettend genoten van de verre reis,wat je allemaal hebt meegemaakt en mooi op papier hebt gezet. We gaan dit zeker missen!!! Heel knap gedaan. Misschien na een paar dagen en moeilijke momenten hopen je weer in Reusel te verwelkomen. Groetjes Cees & Riet 👍👍
  27. Paul:
    4 augustus 2018
    Bedankt Orne voor het delen van je wandelavontuur. Ik heb er van genoten niet in het minst omdat ik zelf vorig jaar ook de Camino heb gelopen vanaf Vezelay. Veel herkenbare plaatsen en momenten. Geniet nog van die laatste kilometers en trek graag wat tijd uit om Santiago te verkennen. Toch een leuke stad. Het ga je goed!
    Paul