Dag 7: van Noville-sur-Mehaigne naar Namen (23,2 km)

5 mei 2018 - Namen, België

Zonnig, max. temp 22º

Vandaag 23,2 / Totaal 173,9 kilometer

Voordat ik begin met mijn reisverslag voor vandaag wil ik jullie eerst allemaal bedanken voor al die leuke reacties op mijn blog. Ook dank voor de persoonlijke berichtjes, in welke vorm dan ook, die ik heb mogen ontvangen. Al die steuntjes in mijn rug hebben me door de moeilijke eerste dagen geloodst. Ik lees alle reacties en mocht je een vraag hebben, stel hem gerust, dan probeer ik die in mijn verslagen te beantwoorden en verwerken.

Zo stelde Koos de vraag wat “holle” wegen nu eigenlijk zijn. Wie geregeld het Limburgse land of de Ardennen doorkruist, kent ze ongetwijfeld wel. Zo’n weggetje wat plots verdwijnt in het omliggende landschap en veranderd in een groene tunnel of in een gewelf van takken, waar het betoverende spel van licht en schaduw je even in een andere wereld doet wanen. Deze weggetjes noemen ze holle wegen en zijn vaak al in de Middeleeuwen ontstaan, sommige zijn zelfs nog ouder en dateren uit de Romeinse tijd. Ze zijn nooit echt “aangelegd” maar danken hun bestaan aan een eeuwenlange wisselwerking tussen mens en natuur. Holle wegen zijn wegen op voornamelijk löss- of leemgronden die lager liggen dan het landschap wat ze doorkruisen en die, in heuvelachtig gebied, vanzelf zijn ontstaan. Toen men vroeger met paard en wagen over een vast traject heuvel op en af reed, werd de bodem losgewoeld. Bij regen spoelde de grond weg waardoor het tracé steeds lager kwam te liggen. De natuur palmde vervolgens de bermen in met planten, en de veldweg werd langzaam omgetoverd tot een sfeervolle “holle” weg. Koos, ik hoop dat je hier nu iets van opgestoken hebt en het de kinderen in je klas kunt uitleggen.

Dan weer terug naar mijn pelgrimstocht: Omdat ik gisteren een grotere afstand had afgelegd betekende dat automatisch dat het vandaag een stukje korter zou zijn. de eindbestemming vandaag ligt in Namen, nog ruim 23 km te gaan. Voor mijn gevoel had ik vandaag echt uit kunnen slapen, al zat ik al wel om 8:00 uur aan mijn ontbijt. Mijn gastvrouw Odile had een lekker ontbijt klaar staan met veel zoetigheid uit eigen tuin. Maar ja zoetigheid is er momenteel niet bij voor mij, ook al zagen al die marmelades er zo lekker uit. Ik heb me beperkt tot het eten van brood met hesp en kaas en een kiwi, daarbij wat thee, sinaasappelsap en veel water. Voor ik ga stappen drink ik zeker 1,5 liter water weg. Ik hoop zo de krampverschijnselen te voorkomen, hetgeen me tot nu toe gelukt is.

Gisteren had ik al verteld over de Ravel. Vandaag is het niets anders, de hele route heb ik gelopen over de Ravel 2 (het oude spoorlijntje lijn 142 van Tienen naar Namen). Om 9:00 uur zwaaide Odile me uit en daar liep ik weer, wederom was er een lekker zonnetje, dus ik ben maar meteen in een T-shirt en korte broek gestart, scheelt weer gedoe met kleding uittrekken. De komende dagen wordt het nog warmer, maar dat is niet erg, het zal over enkele maanden nog wel erger zijn.

Het ligt glooiende landschap ging links en rechts aan me voorbij en ik had daar helemaal geen moeite mee, ik liep over de Ravel en die is namelijk een vrijwel vlak traject vanwege de voornoemde spoorlijn. Wel was het vandaag één lange weg, alsmaar rechtdoor tot aan Namen, alleen in Longchamps week de route even af i.v.m. een ter plaatse gesitueerde suikerraffinaderij. Onderweg veel velden met bloeiend mosterdzaad, waarvan de bloesemgeur heerlijk rook. Ook de vele veldbloemen die in de berm beginnen te bloeien veraangenaamden mijn route. Ik kwam door typische Waalse dorpjes, waar de oude stationnetjes helemaal gerestaureerd waren en een nieuwe bestemming hadden gekregen. Zo was nu in het station van Eghezée een muziekschool gevestigd en in dat van Leuze een kinderdagverblijf. De oude stations van Cognelée en Vedrin zijn omgetoverd tot woonhuizen.

Dat ik inmiddels steeds verder het Franstalige gedeelte van België in liep had meerdere gevolgen voor mij. Zo moest ik afscheid nemen van mijn inmiddels vertrouwde radiozender “Studio Brussel”, die ik telkens vanaf een uur of elf op had staan. Voor die tijd wilde ik liever genieten van de stilte van de natuur en het gefluit van alle vogels. Vanaf nu zal “Radio Nostalgie” mij onderweg moeten vermaken, kan ik meteen wat Frans oefenen.

Om 14:20 uur liep ik Namen binnen, ik had het vandaag erg rustig aan gedaan. Gewoon na anderhalf uur stoppen en een half uur pauzeren en weer door. Dat bevalt me goed.... Festina Lente.

Vandaag voelde ik me trouwens een echte bezienswaardigheid. Onderweg kwam ik vaak mensen tegen die me groeten en nastaarden. “Bonjour monsieur, Compostella? ...... Qui ...... Formidable Bon Route” of “Saint Jaques ? ... Ja ... Tot woensdag blijft het mooi weer” Oké maar dan ben ik al weer zo’n 100km verder, hoop ik. Toen ik in Namen in de parochiekerk Saint Loup (waar ik een stempel heb gescoord) naar binnen liep hoorde ik in een hoekje:  “Oh.... un Pelegrín”. Ben ik dan zo’n bijzondere verschijning? Helemaal niet, er zijn al meerdere mensen vanuit Nederland naar Santiago de Compostela gelopen hoor. Jaarlijks zo’n 1500 zelfs, al zullen die niet allemaal de Via Monastica lopen. Er zijn immers veel meer routes vanuit Nederland die naar Jacobus de Meerdere voeren. Maar het moet gezegd worden, het is geen alledaags gezicht. Zo heb ik tot nu toe ook nog geen andere pelgrims gezien die onderweg zijn naar Santiago, zelfs nog geen andere wandelaars/trekkers. Maar dit zal nog wel veranderen. Namen is een stad waar twee pelgrimsroutes samenkomen. De Via Monastica, die ik beloop en de Via Mosana, die komende van Maastricht via Visé richting Namen loopt. Vanaf Namen lopen beide routes naar Rocroi in Noord Frankrijk.

Wanneer je een weekje eigenlijk alleen maar in het buitengebied hebt vertoefd is het wel weer even wennen als je een grote stad als Namen binnen loopt. Het was er erg druk en gezellig. Straatmuzikanten, artiesten, jongleurs je merkt dat iedereen het mooie weer heeft aan zien komen. Het leek wel vakantie. Omdat ik tijd genoeg had heb ik in de stad een beetje rondgeslenterd en mijn boodschapjes gedaan, waarna ik naar de plaatselijke jeugdherberg liep alwaar ik mijn overnachting heb. Jazeker een jeugdherberg, want ik ben nog jong en zo voel ik me ook. Wel heb ik een klein beetje last van de bal van mijn linkervoet, wat waarschijnlijk het gevolg is van de lange tocht van gisteren. Even goed verzorgen en in de gaten houden, anders maar een rustdag nemen. Tijd zat ..... Festina Lente.

Nu ik na de avondmaaltijd op het terras dit blog zit bij te werken komen er opeens drie pelgrims aangewandeld, uit Nederland. En een half uurtje later nog eentje, ook uit Nederland. Ik heb ze nog niet echt lang gesproken, omdat ze eerst wilden inchecken en daarna opfrissen, wasje doen en nog wat willen gaan eten. Laat aankomen op je eindbestemming heeft niet mijn voorkeur, ik probeer er toch altijd wel om drie uur te zijn, hooguit half vier. Maar niet haasten met het lopen, gewoon op tijd vertrekken en goed naar je lichaam blijven luisteren. Het trio is over de Via Mosana komen aanlopen, de weg via Maastricht en Visé. Ze hebben elkaar onderweg ontmoet en zijn vervolgens samen verder gelopen. Één van hen neemt morgen een rustdag. De vierde heeft wel Vessem aangedaan en wilde via Nijvel naar Santiago gaan lopen. Ergens is het bij hem mis gegaan en nu loopt hij wel door tot Rocroi en hoopt daarna de route naar Parijs te kunnen nemen. Zo zie je maar, ieder doet het op zijn eigen wijze, ieder zijn Camino. Morgen maar eens kijken hoe het allemaal zal verlopen, mijn slaapplaats is in ieder geval weer geregeld.

1. Toos:
    5 mei 2018
    Dank voor de uitleg van holle wegen aan Koos. Maar ook voor Toos 😊
  2. Philomeen Huybregts:
    6 mei 2018
    Uit je mooie verhalen klinken mooie ervaringen. Koester ze maar.
    Loop lekker verder! Groetjes Philomeen.
  3. Roberta Desbarida:
    6 mei 2018
    Orne, ik zit gewoon te wachten ... om je volgende beschrijving te lezen.
    Geweldig.
  4. Koos:
    6 mei 2018
    Nou, dank je wel voor je uitleg. Nu nog onthouden🙄.
  5. Frans:
    6 mei 2018
    Door rustig aan te doen en te genieten hou je het langer vol Orne. Nogmaals respect voor je onderneming. Hoe lang heb je je voorbereidt op deze reis? Want zomaar de reis uitstippelen, uitrusting aanschaffen en gaan gaat volgens mij niet op. Goede reis verder.
  6. Marian:
    6 mei 2018
    Orne, geweldig om jou verhaal te lezen.
    Prachtig lijkt mij deze reiservaring.
    Héél veel stap genot ,en kijk goed uit.
    Goeie reis.
  7. Marian en Wim Brundel:
    6 mei 2018
    Leuk om jou verslag te lezen, wij Marian en Wim uit Amersfoort hebben dezelfde route gelopen in vijf jaar naar Santiaco.
    Wij zij 27 mei 2017 daar aangekomen.
    Wij wensen jou nog veel succes toe, heel goed is het om tegen de avond de overnachting te regelen voor de volgende dag omdat de mensen dan thuis zijn.
    Het gaat jou goed.
  8. Anjo:
    6 mei 2018
    Succes vandaag. Ik hou het wel bij een rondje Texel fietsen.
    Groeten Anjo en Anita
  9. Paula Keessen:
    6 mei 2018
    Weet je toevallig ook hoeveel van die 1500aankomen in Santiago? Hoor veel uitvalverhalen.
  10. Jan van Kuik:
    6 mei 2018
    Beste orné, inmiddels een week op pelgrimage.. mooie avonturen bijzonder opgeschreven. Blijf genieten, het gaat lekker zo te lezen.
  11. Stan van Limpt:
    6 mei 2018
    Lekker bezig Orné. Ga zo door en geniet er van.
  12. Tante Sjan:
    Goed bezig
  13. Jos M:
    Dag Orné
    Ben blij dat je na een week stappen nog zo helder je belevenissen kan/wil neerschrijven. Boeiend, vertellend, je dagen kunnen afsluiten is gewoon prachtig. Kijk er telkens naar uit. Doe zo verder en howdoe!!!