Welkom op mijn Weblog!

21 augustus 2017 - Reusel, Nederland

Beste lezer van harte welkom op mijn weblog.

Deze website gebruik ik om iedereen op de hoogte te houden van mijn voorgenomen pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Een tocht waarmee een lang gekoesterde wens voor mij in vervulling gaat. Eind april 2018 vertrek ik te voet vanaf mijn huisadres en ga de circa 2550 km lange tocht, over oude pelgrimspaden lopen. Historische paden en wegen waarop al miljoenen anderen mij zijn voorgegaan. De route stond al beschreven in de eeuwenoude Codex Calixtinus*.

• Codex Calixtinusis een 12e-eeuws manuscript die bewaard wordt in de Kathedraal van Santiago de Compostela. Het manuscript is genoemd naar paus Calixtus II. De vermoedelijke auteur is Aymeric Picaud. De verzamelde teksten in dit manuscript zijn liturgisch, historisch en hagiografisch van aard, en bevat ook teksten die eenstemmig gezongen werden. Ook bevat het boek een pelgrimsgids voor de vele bedevaartgangers. De teksten beslaan een periode van twee à drie eeuwen. Men dateert dit manuscript rond 1140 naar de datum van het laatste beschreven mirakel. Het manuscript werd geschreven ter meerdere eer en glorie van Jakobus de Meerdere om te dienen als promotie voor Santiago de Compostela. De codex telt 225 folia.

Eerst zal ik naar de Postelse abdij gaan en van daaruit zal mijn weg gaan over de volgende pelgrimswegen:

1. de Via Monastica (Postel - Rocroi: door Vlaanderen en Wallonië);
  2. de Via Campaniensis (Rocroi -Vézelay: door de wijngebieden van de Champagne en Bourgogne, de departementen Ardennes, Marne, Aube en Yonne);
  3. de Via Lemovicensis (Vézelay - St-Jean-Pied-de-Port: door de Morvan, Centre, Limousin en Aquitaine , de departementen Nièvre, Cher, Creuse,  Haute-Vienne, Dordogne, Gironde, Les-Landes en Pyrénées-Atlantiques);
  4. de Camino Francés (St-Jean-Pied-de-Port - Santiago-de-Compostela: via de Roland-pas over de Pyreneeën door de Noordspaanse provincies; Navarra, La Rioja, Burgos, Palencia, León, Lugos, La Coruña).

Onderweg zal ik het nodige beleven, waarvan ik jullie deelgenoot wil maken. Ergens in augustus 2018 hoop ik in Santiago de Compostela te arriveren, waarna ik als afsluiting van mijn reis in Finisterre (=einde van de wereld) mijn tocht zal afsluiten. Een bonustripje van nog een 119 km te voet, de zogenaamde Camino Finisterre & Muxia.

Voorlopig ben ik nog volop in de voorbereiding, zowel mentaal als fysiek ben ik "onderweg". Naast trainen en het aanschaffen en uitproberen van materialen, verdiep ik me in het lezen van ervaringen van vele andere pelgrims. Ook het bijwonen van informatiedagen en deelnemen aan gespreksgroepen behoren tot mijn voorbereiding. Daar hoop ik veel tips uit te halen, zodat ik een goede basis heb gelegd om deze lange weg goed te kunnen volbrengen. Voorlopig houd één van de vele vragen mij momenteel bezig, het is nog maar een praktische; Wat neem ik allemaal mee? Niet te veel in ieder geval. Komende maanden m'n uitrusting compleet maken en kilometers vreten. Een gouden pelgrimsspreuk luidt: “ Alles wat je thuis laat is meegenomen ” ! Dus goed afwegen wat wel/niet mee gaat.

De Pelgrim in mij ontwaakt, hij wil er op uit. Santiago, here I come.

Later zal ik meer vertellen over mijn beweegredenen en  waarom ik mijn droom juist nu probeer waar te maken. Kom tegen die tijd een keertje terug voor mijn nieuwste verhalen en foto’s.

Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst !    Je ontvangt dan telkens een mail wanneer er een nieuw reisverhaal aan mijn weblog wordt toegevoegd.

• Niets is onmogelijk voor hen die willen. Alleen de eerste stap moet je zelf zetten, elke volgende wordt vanzelf uit de vorige geboren.

1. Cor Zelf:
    21 augustus 2017
    Gaat mooi worden.
    Veel succes.
  2. Magda & Jan:
    22 augustus 2017
    Dag Orry, het gedicht Ithaka van Kavafis (http://www.onderwegnaarithaka.nl/ithaka-k-p-kavafis/) beschrijft het mooi! Zoals je met je fiets de heuvels van het Limburg beklimt, zal deze reis een succes worden!
  3. Karin:
    24 augustus 2017
    Geweldig Orné, ik wil je graag volgen.
  4. Sjef van der Heijden.:
    27 augustus 2017
    Nou nou Orne waar je het wel eens over had gaat dan toch echt gebeuren. We wensen je heel veel succes en toi toi toi met de voorbereidingen om de km in de benen te krijgen. Graag gaan we je volgen op je pad met ongetwijfeld moeilijke maar hopelijk ook heel veel bijzondere en mooie avonturen. Alvast suc6 maar we zien mekaar nog wel :-) Groetjes uit Mierd.
  5. Jan van Kuik:
    26 oktober 2017
    Hallo Orné, gehoord van je bijzondere tocht die ook nog op mijn lijstje staat. Ik ga je volgen en wens dat je vindt wat je zoekt.