Dag 54: van Bergerac naar Sainte-Foy-la-Grande (28,6 km)

24 juni 2018 - Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk

Zonnig, max. temp 30º

Vandaag 28,6 / Totaal 1344,8 kilometer

Voor vandaag staat er weer een wat langere etappe op het programma, naar Sainte-Foy-la-Grande, zo’n dertig kilometer westwaarts. Drie dagen geleden, in Perigueux, had ik ervoor gekozen om mijn Pelgrimsroute via de “variant Bergerac” te lopen, gewoon omdat ik aan die plaats leuke herinneringen heb en er nog eens terug wilde komen. Deze keuze is wel een omweg van enkele kilometers, waardoor mijn pelgrimstocht een dagje langer duurt, maar dat heb ik er wel voor over. En omdat het in deze periode in korte tijd erg warm was geworden koos ik er tevens voor om mijn trip naar Bergerac in drie dagen te doen, waar veel andere pelgrims deze afstand in twee dagen overbruggen. Maar ik vond twee dertigplussers met ook nog een enorme temperatuurverhoging van meer dan tien graden toe gortig, zodat het maar in drie dagen gedaan moest worden. Ik had er dus ook voor kunnen kiezen om vanuit Perigueux direct naar Sainte-Foy-la-Grande te lopen, dan zou ik twee dagen winnen op mijn schema, maar ik heb de tijd en geniet nog elke dag. “Doucement” of zoals mijn credo luidt “Festina Lente”, want of je je nu haast of langzaam gaat; de weg voor je blijft altijd dezelfde.

Maar vandaag was het toch een andere dag dan anders. Zomaar ineens was alles anders, vreemder en eenzaam. Waar het gevoel vandaan kwam weet ik niet, maar met een brok in de keel en steen in de maag werd ik al om zes uur wakker. Ik had een erg zwaar gevoel en tijdens het ontbijt kreeg ik nauwelijks eten binnen en ook het klaarmaken voor vertrek koste me erg veel moeite. Met lood in de schoenen vertrok ik om acht uur, om deze lange etappe toch op tijd en enigszins in koelte te kunnen beginnen. Ik liep via het oude stadsdeel naar de brug en passeerde er het standbeeld van Cyrano de Bergerac, de schrijver uit de tijd van de musketiers.

Cyrano de Bergerac, zat in het Franse leger en was er hoofd van de kadetten en tevens was hij  dichter. Hij was verliefd op Roxane, maar omdat hij zo’n lelijke, lange neus had, dacht hij dat ze nooit van hem zou houden. Zijn liefde voor haar, die hij met heel veel anonieme brieven en gedichten naar haar stuurde, werd nooit beantwoord. Omdat hij nooit direct zijn liefde tegenover Roxane heeft durven uitspreken, stierf Cyrano in eenzaamheid. Op zijn sterfbed begreep Roxane pas wie haar al die lieve brieven had geschreven, maar voor Cyrano was het te laat en stierf. Een treurig verhaal, over een onmogelijke en onbeantwoorde liefde. Het verhaal is een toneelstuk uit 1897 maar is gebaseerd op een man die wel degelijk heeft bestaan, namelijk Savinien Cyrano de Bergerac (1619-1655), een schrijver. Zou mijn eenzame gevoel te maken kunnen hebben met Cyrano? Ik weet het niet, maar dat gevoel had plotseling een beetje vat op me gekregen. Hopelijk gaat het snel over en ontmoet ik weer andere pelgrims, om ervaringen en verhalen mee te kunnen delen.

Toen ik Bergerac via de brug over de rivier “le-Dordogne” verliet liep ik al snel tussen de wijngaarden van de wijnsoorten “Bergerac” en “Monbazillac”. De zon voelde ik al behoorlijk in mijn nek en schaduw was er tussen de wijngaarden nauwelijks te vinden. Ik koos ervoor om deze route zo snel mogelijk te overbruggen en toen ik na een tien kilometer bij de weg D-14 aankwam, besloot ik deze te blijven volgen tot aan Sainte-Foy-la-Grande. Deze weg loopt door de vallei, parallel aan de rivier de Dordogne, heeft weinig hoogteverschillen en mijn etappe zou er een vijf kilometer mee ingekort kunnen worden, had ik geschat. Het was wel een eentonig stuk wandelen, over asfaltwegen, maar met het verstand op nul en de blik op oneindig heb ik me door het weeïge gevoel wat ik had heen geworsteld. Het waren vijftien kilometers asfalt waar ik een kleine drie uur over gelopen heb en die ik snel wil vergeten. Via de plaatsjes “Saint-Philippe-du-Seignal” en “Pineuilh” kwam ik “Sainte-Foy-la-Grande” ingelopen. Er was een groot petanque toernooi gaande op het marktplein waar de tribunes vol zaten met supporters. Tevens was er een brocante vlooienmarkt in de stad, waardoor het een levendige boel was. Op het eerste het beste terras wat ik kon vinden heb ik me neergezet en heb er een uurtje verbleven om de tijd te doden, ik kon namelijk pas om zes uur in de pelgrimsherberg terecht.

Om in de pelgrimsherberg te komen moest ik me melden bij de portier van het ziekenhuis van Sainte-Foy-la-Grande, die de hospita zou bellen. Vervolgens werd ik opgehaald en naar de pelgrimsherberg gebracht. Ik bleek vandaag helaas de enige pelgrim te zijn en toen ik in het register keek zag ik dat de voorlaatste pelgrim op 15 juni was geweest. Ruim een week niemand, dat ziet er niet rooskleurig uit in mijn hoop andere pelgrims te gaan ontmoeten. Afwachten maar,   Deze herberg was een tussenwoning in een vervallen onrustige wijk, waar veel Arabische mensen wonen, het was nog laat onrustig buiten op straat. Radio- en TV-geluiden, schreeuwende mensen, het slaan van deuren en toeterende auto’s, het bleef maar doorgaan. Maar vijf euro voor een bed met ontbijt, dan moet je niet mopperen en blij zijn dat je weer onderdak hebt.

Omdat ik de afgelopen dagen echt culinair genoten had, besloot ik om het vandaag erg sober te houden. Ik heb als avondmaaltijd wat noodvoeding gegeten, waardoor mijn rugzak weer wat gewicht verloren is. En omdat mijn eenzame gevoel in deze omgeving niet echt over zal gaan, ben ik maar vroeg onder de wol gegaan, zodat het weer snel morgen zal zijn.

1. Koos:
    24 juni 2018
    Ah, das niet fijn, zo'n gevoel maar ik ben eerlijk gezegd bijna verbaasd dat dat nu pas komt. Het lijkt me dat je zo enorm op jezelf teruggeworpen wordt tijdens deze tocht?
    Is mss ook juist de bedoeling? Hou je lange termijn doel maar voor eigen. Een dagje ' dippen' mag...hoort bij het leven, toch?
    Enne...morgen gezond weer op en gaannn...
  2. Neeltje:
    Kop op papsie, je kunt 't ❤😘
    Dikke kus
  3. Heidi 😚:
    24 juni 2018
    En je bent nóóit alleen!!! 😙
    Hier wordt aan je gedacht en we lopen met je mee.....🍀❤
  4. Marian en Wim Brundel:
    24 juni 2018
    Wij zijn in 2017 gestart voor de derde etappe in Sante fhe la Grande op weg tot Logrono ook hebben wij in het oude zwevers huis geslapen.
    Jij krijg nu een mooie aanloop naar de Pyreneeën soms stil maar het laatste stuk voor St. JEAN word het lekker druk heel leuk. Wij wensen jou succes verder.
  5. Anjo:
    24 juni 2018
    Orne ach soms is het via een omweg mooier om je doel te bereiken.
    Gr
  6. Toos:
    25 juni 2018
    Even een dipje. Maar dat komt weer goed hoor. Succes man je doet het geweldig. Veel respect hoe je het doet 🌻🌻🌼
  7. Cor Zelf:
    25 juni 2018
    "ineens was alles anders, vreemder en eenzaam"
    "een brok in de keel en steen in de maag"
    "een erg zwaar gevoel"
    "nauwelijks eten"

Dat duurt meestal maar 2 biertjes!

Kop op, Orry.
  8. Pauline:
    25 juni 2018
    ik denk dat deze gevoelens deel uit maken (en niet te vermijden zijn) van zo'n tocht, je loopt 'm zelf, hoe druk en hoe rustig het is om je heen. Zal je binnenkort verlangen naar een eenzame etappe? Ik denk het wel ;) ;) ;).
    Hoop dat je goed geslapen hebt
  9. Henrie Schel:
    25 juni 2018
    Hee Orry, kop op, niet te lang die blik op oneindig laten staan, dan mis je de mooie omgeving. Denk ook aan de inhoud van je rugzak dat geeft misschien een extra duwtje in de rug ☺️. Grt Henrie
  10. Fons Van Brakel:
    Hoi Orne,
    Ook zo'n dag neem je weer in je rugzak mee. Ik heb het gevoel dat jij ondanks het gevoel wat je hebt het ook weer om kan draaien in iets positiefs wat je de gehele tijd ook regelmatig beschrijft. De warmte speelt hier misschien ook nog een beetje bij mee en denk maar aan al die mensen die je zien en volgen. Je bent een Toppertje. Succes met je verdere reis.
  11. Jan van Hees:
    25 juni 2018
    Zo'n dag als gisteren is misschien wel deel van " l'esprit du chemin " ?
    Voor vandaag : bon courage et bonne route.
  12. Ries:
    25 juni 2018
    ook hier kom je doorheen, je goede gevoel komt heus weer terug. Succes vandaag bij een nieuwe etappe !!! Topper !!
  13. Marion van der Heijden:
    25 juni 2018
    Hoi Orne, kop op. Een dipje is onvermijdelijk denk ik, maar dat weet je natuurlijk verstandelijk ook wel. Dat het gevoel snel positief zal veranderen. Veel lieve groeten vanuit Reusel.
  14. Truus van dooren:
    25 juni 2018
    hallo orne even een dipje is niet erg dat hoort er ook bij hou goeie moed dan komt
    alles goed we gaan er weer voor groetjes moeder
  15. Elza:
    25 juni 2018
    Je hebt jezelf altijd bij je, Orne. En ik hoop dat je het goed met jezelf kunt vinden, dat scheelt 75 %....logisch dat je soms ook verlangt naar mede-pelgrims. Maar soms is het zoals het is. En soms is dat ook niet voor niks. Ik heb meerdere keren alleen in een herberg geslapen en ook niemand gesproken....bijv. vorig jaar tussen Reims en Troyes. Het komt wel goed....misschien anders dan je verwacht. Bon Camino Pelgrim!
  16. Kim:
    25 juni 2018
    Kom op Orne, hou je einddoel in zicht! Ga ervoor!
  17. Robert Breen:
    25 juni 2018
    Orry, allemaal mooie woorden. Je hebt nu vast wel door dat er veel mensen om je heen zijn die je volgen. Dat doen ze niet zomaar. Het voordeel van dipjes is dat je er over een poos over moet nadenken wat er minder was. Je zal zien de hoogtepunten ( zelfs die je wandelend meemaakt) blijven hangen🍻👍
  18. Paul en Marga:
    25 juni 2018
    Hallo Orné, ook wij volgen je iedere dag. We hebben al echt genoten van je mooie verhalen en belevenissen.
    We leven met je mee, op de vele herkenbare plaatsen waar je wandelt.
    Wij wensen je nog een Bon Camino.
  19. Harold, Antonet, Stan en Luuk:
    25 juni 2018
    Hou vol Orné, zo'n dag lijkt me heel logisch, ik zou het al veel eerder hebben gehad.
    Succes verder! Groetjes Antonet.
  20. Ed:
    25 juni 2018
    Denk aan die lange eenzame nachten op het OC Apeldoorn. Dan knap je weer op. Er zijn zoveel mensen die je volgen. Dat moet goed voelen.
  21. Carola:
    26 juni 2018
    Succes Orne. We leven met je mee. En je bent in dat mooie Dordogne. Zet hem op en slaap lekker
  22. Philomeen Huybregts:
    27 juni 2018
    Om er dan nog maar een cliché tegenaan te gooien: zonder dalen, geen pieken. En je hebt al zoveel pieken gehad; het werd eigenlijk tijd voor een dalletje.
    Maar voor de rest wens ik je toch vooral die pieken. Goede reis verder!
  23. Riné:
    27 juni 2018
    Hey Orry, tijdens het lezen van je verslag van deze dag dacht ik wat ik van Philomeen lees: Zonder dalen geen pieken. Inderdaad! Deze pelgrimstocht kan toch niet alleen maar voortkabbelen. Er gebeurt wat met je!
    Blijven stappen vriend!